Oefentherapie Cesar-Mensendieck Amstelkwartier,
IJburg en A’dam Noord

Wat houdt Oefentherapie Cesar in?

Oefentherapie Cesar is een behandelmethode gericht op de behandeling en voorkoming van klachten die het gevolg zijn van een eenzijdig houdings- en bewegingspatroon. Met behulp van oefeningen en advies van de oefentherapeut leer je om bewuster om te gaan met je lichaam. Je zult merken dat je steeds vaker automatisch kiest voor een betere houding en een meer gezonde manier van bewegen. En zo ben je dus uiteindelijk zelf degene die jouw klachten kan verhelpen of verminderen.

Oefentherapie helpt GOED bij rugklachten, nekklachten, schouderklachten en heupklachten. Deze rugklachten kunnen worden opgesplitst in:

• lage rugpijn
  • rugpijn midden
  • hoge rugpijn

Heb je wel een goede houding?

Iedereen ontwikkelt zijn eigen houding- en bewegingsgewoonten en vaak zonder zich daar bewust van te zijn. Maar veel van die gewoonten zijn belastend voor je lijf en kunnen pijnklachten veroorzaken.

oefentherapie ijburg zithouding

Onze oefentherapeut kijkt samen met jou naar je lichaamshouding en manier van bewegen.

• Wat gebeurt er als je zit, loopt of andere bewegingen maakt?
  • Welke spieren en gewrichten worden daarbij belast?

Daarbij wordt niet alleen naar uw klacht gekeken, maar naar je hele lichaam. Spiegels zijn daarbij een hulpmiddel om je te laten zien wat je gewoontehoudingen zijn en wat je daaraan zou kunnen verbeteren. Met oefentherapie Cesar-Mensendieck gaan we er vanuit dat er voor iedereen een optimaal houding- en bewegingspatroon is aan te leren aan de hand van een persoonlijk oefenprogramma.

Rugklachten? Nekklachten? Zit je veel achter de PC?

Door oefeningen en een verbeterde houding kunnen je klachten verminderen of verdwijnen en vervolgens ook voorkomen dat de klachten weer terugkomen. Natuurlijk is het niet gemakkelijk gewoontes van jaren te veranderen. Daarom zal onze oefentherapeut altijd rekening houden met de omstandigheden thuis en op het werk. Daarbij wordt er rekening gehouden met de specifieke belasting van sport en werksituaties.

Annelies Borghuis is onze oefentherapeut Cesar.
Je kunt zonder verwijzing bij ons terecht voor oefentherapie.

Afspraak maken Oefentherapie

Samenwerking met de fysiotherapeut en manueel therapeut

Annelies Borghuis: “Als oefentherapeut werk ik graag samen met mijn fysiotherapie collega’s bij GOED zodat ik kan doorverwijzen als er klachten zijn die we het beste samen kunnen behandelen. Of naar de manueel therapeut als er beperkingen of blokkeringen in de wervelkolom belemmerend werken voor het oefenen en het herstel.

Actieve benadering

Bij oefentherapie gaan we uit van een actief herstel waarbij bewegen en oefenen een centrale rol innemen om te voorkomen dat de klachten blijven bestaan of terugkomen. Je wordt daarbij ondersteund met huiswerkoefeningen die je ook in kunt zien via een persoonlijk oefenprogramma op je laptop of smartphone via onze PhysiApp.

Annelies Borghuis