Oefentherapie Cesar-Mensendieck

Wat houdt Oefentherapie Cesar in?

Oefentherapie Cesar is een behandelmethode gericht op de behandeling en voorkoming van klachten die het gevolg zijn van een onjuist houding- en bewegingspatroon. Met behulp van oefeningen en advies van de oefentherapeut leert u om bewuster om te gaan met uw lichaam. U zult merken dat u steeds vaker automatisch kiest voor een betere houding en een meer gezonde manier van bewegen. En zo bent u dus uiteindelijk zelf degene die uw klachten kan verhelpen of verminderen.

Oefentherapie helpt GOED bij rugklachten, nekklachten, schouderklachten en heupklachten. Deze rugklachten kunnen worden opgesplitst in:

• lage rugpijn
  • rugpijn midden
  • hoge rugpijn

Heeft u wel een goede houding?

Iedereen ontwikkelt zijn eigen houding- en bewegingsgewoonten en vaak zonder zich daar bewust van te zijn. Maar veel van die gewoonten zijn belastend voor uw lijf en kunnen pijnklachten veroorzaken.

oefentherapie ijburg zithouding

Onze oefentherapeut kijkt samen met u naar uw lichaamshouding en manier van bewegen.

• Wat gebeurt er als u zit, loopt of andere bewegingen maakt?
  • Welke spieren en gewrichten krijgen het daarbij zwaar te verduren?

Daarbij wordt niet alleen naar uw klacht gekeken, maar naar uw hele lichaam. Spiegels zijn daarbij een hulpmiddel om u te laten zien wat uw gewoontehoudingen zijn en wat u daaraan zou kunnen verbeteren. Met oefentherapie Cesar-Mensendieck gaan we er vanuit dat er voor iedereen een optimaal houding- en bewegingspatroon is aan te wijzen en aan te leren aan de hand van een persoonlijk oefenprogramma.

Rugklachten? Nekklachten? Zit u veel achter de PC?

Door oefeningen en een verbeterde houding kunnen uw klachten verminderen of verdwijnen en vervolgens ook voorkomen dat de klachten weer terugkomen. Natuurlijk is het niet gemakkelijk gewoontes van jaren te veranderen. Daarom zal onze oefentherapeut altijd rekening houden met de omstandigheden thuis en op het werk. Daarbij wordt er rekening gehouden met de specifieke belasting van sport en werksituaties.

Annelies Borghuis is onze oefentherapeut Cesar.
U kunt zonder verwijzing bij ons terecht voor oefentherapie.

Afspraak maken Oefentherapie

Samenwerking met de fysiotherapeut en manueel therapeut

Annelies Borghuis: “Als oefentherapeut werk ik graag samen met mijn fysiotherapie collega’s bij GOED zodat ik kan doorverwijzen als er klachten zijn die we het beste samen kunnen behandelen. Of naar de manueel therapeut als er beperkingen of blokkeringen in de wervelkolom belemmerend werken voor het oefenen en het herstel.

Actieve benadering

Bij oefentherapie gaan we uit van een actief herstel waarbij bewegen en oefenen een centrale rol inneemt om te voorkomen dat de klachten blijven bestaan of terugkomen. U wordt daarbij ondersteund met huiswerkoefeningen die u ook in kunt zien via een persoonlijk oefenprogramma op uw laptop of smartphone.

Annelies Borghuis