Blessures bij Wielrennen

Zadelpijn, dove tenen of nekpijn. De meeste wielrenners krijgen er vroeg of laat mee te maken. Wij hebben de meest voorkomende blessures voor jou op een rij gezet en vooral wat je eraan kunt doen. Zo voorkom je ze!

blessures bij wielrennen sportfysiotherapie goed amsterdam

Lees de Tips van onze Sportfysiotherapeut om Blessures bij Wielrennen te voorkomen!

1. Zadelpijn

Ervaar jij pijn tijdens het fietsen? Zadelpijn is een van de meest voorkomende blessures bij wielrennen. Met de juiste afstelling van je fiets en een goede wielrenbroek met zeemvel kan je zadelpijn voorkomen. Ook belangrijk is een passend zadel speciaal voor vrouwen.

2. Pijn in nek en bovenrug

Als beginnende wielrenner moet je altijd wennen aan de zithouding op een racefiets. Het kan zijn dat je stuur wat hoger moet om meer rechtop te zitten. Zo verminder je de belasting op je nek en bovenrug.

3. Kniepijn

Als je zadel te laag staat of je trapt te zwaar, gaat het rond je knieschijf pijn doen. Deze pijn ervaar je ook met de trap aflopen. Wanneer je wat langer met gebogen knieën zit voel je pijn in de knie.

Zorg er dus voor dat je racefiets GOED is afgesteld en je niet in een te zwaar verzet fietst.

4. Pijn in onderrug

Als je lange ritten maakt krijg je veelal pijn in de onderrug. Ook hierbij kan het helpen om je stuur hoger af te stellen of dichterbij te zetten. Zo kom je meer rechtop te zitten en de onderrug wordt hierdoor minder belast.

Over het algemeen is het beter om vaak korte afstanden te fietsen dan 1x per week een lange rit. Bouw de afstanden ook langzaam op!

5. Tintelingen of doof gevoel in je vingers

Dit kan vanuit je pols komen of door het steunen op een hard stuur. Wat jou hierbij kan helpen is:

• Vaker posities afwisselen op het stuur
    • Op je handremmen en onderin de beugel
    • Wielrenhandschoentjes met Gel Pads erin

6. Dove tenen

Wanneer je gympen draagt tijdens het wielrennen krijg je sowieso vaker en eerder last van dove tenen dan met professionele fietsschoenen aan. Als fietsschoenen te smal zijn of te strak op de wreef zitten kun je ook last van dove tenen krijgen.

Het kan zijn dat je een inlegzooltje nodig hebt om je midden- en voorvoet beter te ondersteunen om dove tenen te voorkomen.

Succes en veel fietsplezier!

Sportfysiotherapie GOED voor preventie, voorlichting en advies!